ȘERBAN IONESCU – DE LA EXPRESIVITATEA ASCENSIONALĂ LA ASCENSIUNEA FINALĂ
„Căţărătorul nu mai zboară”. A ajuns la un loc cu îngerii
Dimineaţa, la Ştirile TVR, se anunţă că Şerban Ionescu a încetat din viaţă în seara zilei de 21 noiembrie, la Spitalul Floreasca, unde cu o zi înainte se internase la Urgenţă. Ştiam de ceva timp că este în mare suferinţă, mai întâi în urma unei muşcături de căpuşă, ca apoi să se stabilească adevărata cauză, prin diagnosticul pus de doctorii din Germania – scleroză amiotrofică, o boală ce avansează fatal. Şerban Ionescu se lupta cu acest inamic şi spera – el, colegii şi instituţiile ce i-au sărit în sprijin – că va reuşi să-l învingă. Însă inamicul a înaintat şi a ieşit victorios. Fireşte, asupra unei mâini de pământ. De restul, de suflet şi creaţie, nu se poate atinge. Ştirea m-a lovit ca un fulger. Am pregătit un material – despre Şerban Ionescu scrisesem anterior – şi i l-am trimis lui Marian Boboc pentru Ziarul şi lui Lucian Hetco pentru revista Agero din Stuttgart. Apoi, i-am dat telefon lui Marian Boboc, anunţându-l de trimitere şi rugându-l să-l publice ziua următoare. Ceea ce a şi făcut. Spre seară Mihai Barbu mă anunţă şi el, îi spun că am trimis un text pentru Şerban lui Marian şi stabilim ca ziua următoare să ne întâlnim ca să ne luăm bilete de călătorie la Bucureşti. Ne întâlnim, luăm bilete de la Agenţia CFR şi seara, la 23,42, suntem urcaţi în trenul IR12822, vagonul 4, din Petroşani spre Bucureşti. În tren Mihai mă întreabă de o persoană dacă a fost angajată la Teatrul din Petroşani pe timpul când Şerban lucra aici, fiindcă soţul acesteia la un post de televiziune a spus despre actor cuvinte grele, lipsite de cuviinţă. Mi-am amintit de ea, fusese corpansamblu (actor fără studii) în acea perioadă. Abia o distribuise Florin Fătulescu într-un rol secundar din Alegeţi-l singuri! Nu-i voi aminti numele, dar sunt uimit şi mâhnit de ceea ce pot face neputinţa şi invidia, răutatea şi necredinţa dintr-un om!
Şerban Ionescu în „perioada Petroşani” a însemnat peisajul teatral românesc cu trasee luminoase. Fizic şi spiritual. Din facultate şi apoi continuând de aici a realizat filmările capodoperei Ion. Blestemul pământului, blestemul iubirii (1980), film în două serii, după romanul lui Rebreanu, în regia lui Mircea Mureşan, profesorul său. Forţa creatoare a sa era explozivă. Să haşurezi Transilvania cu filmări, să joci în cele mai dificile şi elevate spectacole ale Teatrului din Petroşani, care în anii 1980-1982 au fost expresia deplină a libertăţii în artă, să alergi de la Petroşani la Tg. Mureş, de aici la Braşov, de la Braşov la Satul Mare, în locurile cele mai îndepărtate, prin coclauri şi sate pe unde se filma, fără maşină şi să fii gata cu textul, mişcarea şi creaţia înaintea colegilor din distribuţiile de la Petroşani – ce forţă şi dăruire! Şi la Petroşani să te odihneşti întins pe jos! Tinerilor repartizaţi li se dăduse un apartament pe str. Ilie Pintilie, un apartemant cu trei camere la etajul 7. Într-una era Virgil Flonda, în alta, Avram Birău şi în cea mare, regizorul Florin Fătulescu. În aceasta, fiind şi prieteni, amândoi braşoveni, se întindea şi Şerban Ionescu, după dezbaterile ce şi cum asupra spectacolelor. Actorii din Petroşani, publicul erau mândri de prezenţa lui Şerban Ionescu. Se făceau întâlniri cu minerii, cu studenţii. Cât de impresionantă a fost premiera filmului Ion la Petroşani, la Cinema „7 Noiembrie”! Ce bucurie şi lumină pe chipul spectatorilor, când în faţa cortinei au apărut 18 dintre realizatorii filmului! Între aceştia, cel mai înalt, cel mai tânăr, cel mai al nostru, cel contopit cu personajul Ion, Şerban Ionescu! Copii, adolescenţi, vârstnici le-au umplut braţele cu flori. Şerban strălucea. Şi deodată, chiar în clipa când omul este ales de Dumnezeu, să vezi pe un post de televiziune chipul nemerniciei!? Parcă nici versurile lui Eminescu din Scrisoarea I nu o taxează îndeajuns:
Neputând să te ajungă, crezi c-or vrea să te admire?/ Ei vor aplauda desigur biografia subţire/ Care s-o-ncerca s-arate că n-ai fost vreun lucru mare,/ C-ai fost un om cum sunt dânşii… Măgulit e fiecare/ că n-ai fost mai mult ca dânsul. (…) …vor căta vieţii tale/ Să-i găsească pete multe, răutăţi şi mici scandale -/ Astea toate te apropie de dânşi… Nu lumina/ Ce în lume-ai revărsat-o, ci păcatele şi vina,/ Oboseala, slăbiciunea, toate relele ce sunt/ Într-un mod fatal legate de o mână de pământ;/ Toate micile mizerii unui suflet chinuit/ Mult mai mult îi vor atrage...
Ne luăm flori de lângă peronul Gării de Nord şi plecăm la Teatrul Naţional „I. L. Caragiale”, unde trupul neînsufleţit al lui Şerban Ionescu fusese mutat de la Biserica Batiştei. Ocolim teatrul şi prin partea dinspre str. Tudor Arghezi, pe unde este intrarea actorilor şi unde se lipise un retaurant, intrăm în „amenajata” sală Media. Urma să se deschidă cu o premieră în care era distribuit actorul Şerban Ionescu, însă aici şi acum odihnea el, nu sub lumini de reflectoare, ci de sfeşnice cu lumânări. Era întins într-un sicriu deschis cu jumătatea de sus a capacului, înconjurat de coroane, jerbe, flori. Mama sprijinită de marginea sicriului. Televiziunile aşteptau. Pe un scaun din şirurile din partea dreaptă sta neclintit profesorul său de estetică, Ion Toboşaru. Negăsindu-şi locul, îngrijorată, era actriţa (şi dramaturg) Olga Delia Mateescu, cea care sărise cu tot sufletul, strângând fonduri, să-l sprijine pe Şerban în necruţătoarea încercare. Apoi directorul general al teatrului, actorul Ion Caramitru. Mulţimea s-a strâns şi a sporit treptat. Am scris în Cartea de aducere aminte câteva cuvinte, pornind de la o replică din Pluta Meduzei a lui Sorescu, care îi plăcea mult. „Căţărătorul nu mai zboară.” A semnat şi Mihai Barbu. Eu m-am aşezat pe un scaun, iar el a căutat să prindă în imagine foto câteva clipe, cele din urmă ale actorului, parcă de „grup”, de la finalul unei reprezentaţii lumeşti deschisă spre cer. Şerban Ionescu a ajuns la un loc cu îngerii. Jos, românii l-au aşezat cu onoruri, în 23 noiembrie, în Cimitirul Bellu.